Ny stad på gång

Det är naturligtvis en struntfråga, som jag måhända har ventilerat tidigare. Men varför går tvåans buss in på Krongatan vid kvart i elva på kvällarna. Bussen är tom och det finns inte någon hållplats som den stannar vid. Den lilla slingan som bussen tar verkar onekligen lite onödig. Men eftersom det sker så ofta, kanske varje dag (jag har inte koll hela tiden), så måste ju någon ha tänkt till. Frågan är som sagt bara hur det är tänkt? Jag tror inte att jag någonsin får ett svar.

I DN läser jag att dagens envåldshärskare – ja, president då – al-Sisi håller på att bygga en ny huvudstad. Det var för tre år sedan som presidenten presenterade planerna och de sattes omedelbart i verket. Den nya huvudstaden ligger inte så långt från Kairo – bara fem mil österut från Kairo på vägen mot Suez. Stan byggs för fem miljoner invånare och all statlig administration ska flytta dit är det tänkt.

Varför görs en sådan satsning? Det finns säkert många skäl till det och bland dem innefattas med en till visshet gränsande tro att presidenten vill bygga något som består framöver som ett monument över sig själv. Det vore ju en smula omodernt och nog inte så klokt att bygga nya pyramider som faraonerna gjorde. De pyramider som byggdes för tusentals år sedan har ju fortfarande en funktion som dragplåster för de turister som fortfarande söker sig till Egypten. Att bygga en ny stad är i nutiden en pyramidial satsning väl värd en president som har all makt.

Ett annat skäl till att bygga en bit utanför Kairo är naturligtvis den enorma trängsel som råder i stan. Vi har ju varit där åtskilliga gånger under de senaste tio åren och för varje gång tycks det som trafiken blir tätare. En gång för flera år sedan hörde jag att man trodde att det bodde 20-22 miljoner människor i stan och man tror och beräknar att stan varje år växer med en halv miljon invånare. När jag hörde min siffra så beräknades det också att ungefär nio miljoner bilar var i rörelse i stan varje dag.

Det är sannerligen inte alls underligt att trafiken står stilla långa stunder i den trängseln. I DN-artikeln nämns det att Världshälsoorganisationen klassar Kairo som den femte mest förorenade staden i världen och Världsbanken beräknar att den stillastående trafiken minskar landets BNP (bruttonationalprodukt) med nästan fyra procent. Jag är inte förvånad över de beräkningarna. Första gången som jag var i Kairo bodde vi på ett hotell mitt i stan. Vid ett tillfälle gick det inte att vara ute. Varje andetag gjorde ont långt ner i halsen och vi fick återvända till hotellet.

När vi är där nu så är vi i ett område som ligger någon mil utanför centrum. Det är ett stort område. Luften är förhållandevis ren och fin. Men redan byggs nya områden ännu längre från Kairo men i riktning mot Suez. Undan för undan flyttar de som har möjlighet allt längre bort från de mer centrala delarna.

Nästa gång som vi åker till Kairo – när det nu blir – ska vi se om vi kan åka till den nya huvudstaden. DN har varit där och tittat och innan vi kommer dit lär det ha byggts ännu mer. Kanske har till och med folk börjat flytta in. Vi får väl se. Dock finns det mycket annat som presidenten borde ta tag i. En ny huvudstad och en ny flygplats är ju inte, enligt min mening, det första som egyptierna behöver.

Jag tror att jag slutar här. Min dag har varit god. I morgon blir det en del att skriva och göra. Det känns bra.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.