Dyrt med bensin

Sedan många år tillbaka har jag, mest av vana, noterat hur mycket bensin jag tankat och när jag gjort det. Jag har också skrivit ner vad bensinen kostat och då enligt kronor per liter. Nyligen uppgavs att bensinen aldrig kostat så mycket. Det sattes ett nytt dystert topprekord med 16,16 kronor per liter.

Det är rätt och sant att priset aldrig tidigare varit så högt. Men bensinen har de facto kostat mera. När jag häromdagen satt i bilen och väntade kollade jag i mina noteringar. Och se – 2012 tankade jag en gång och betalade då 15,66 kronor per liter. Det gjorde mig nyfiken. 15,66 kronor då är i dag 16,27 kronor enligt en sådan där historia på webben där man ser hur mycket pengarna var värda en gång i tiden i förhållande till dagens penningvärde. Så – bensinen har varit mer kostsam åtminstone en gång tidigare.

Det som gör att Sverige sticker ut i en internationell jämförelse är att skatten är så hög. 60 procent av priset är skatter av olika slag. Inför förra valet lovade exempelvis Socialdemokraterna att inte höja den så kallade bensinskatten. Hur blev det med det? Jo, sedan regeringen tillträdde 2014 har skatten höjts fyra gånger. Och inte nog med det. Från och med 2017 började en indexering att gälla vilket gör att bensinskatten höjs per automatik varje år. Vid senaste årsskiftet höjdes skatten exempelvis med 30 öre per liter.

Tanken bakom det väldiga skatteuttaget är förmodligen att vi bilister ska köra mindre alternativt köpa elhybrider eller rena elbilar. Förmodligen vill våra valda politiker också att vi ska åka mer kollektivt. Det kan nog tjäna sitt syfte med sådana målsättningar utifrån en miljöaspekt. Men teori är en sak och verklighet en annan sak. I mycket stora delar av Sverige är befolkningen helt beroende av sina bilar. Avstånden är långa, några elstolpar finns inte och kollektivtrafiken förmår inte på något sätt att klara alla de individuella behov av transporter som finns.

Alltså fortsätter bilkörningen precis som tidigare. Om jag inte minns helt galet så ökar också bilismen både i antal fordon och i antal körda mil. Så den – i mina ögon – orimlig höga bensinskatten har blivit en god kassako för regeringen. Jag önskar verkligen att det inför valet kan skapas en opinion som efter valet resulterar i att åtminstone indexeringen tas bort. Det är oskäligt att höja skatten på det sätt som sker nu. En skattehöjning som per automatik också momsbeläggs. Skatt på skatten med andra ord. Så borde det inte få vara.

Det blev inte någon träning i morse. Lite aktiv har jag dock varit och det på ett väldigt lugnt och försiktigt sätt. Ryggen är sannerligen inte bra och natten mot i dag blev sömnlös. Dock knoppade jag in en timme på eftermiddagen. Förhoppningsvis blir jag bättre lite undan för undan. Och jag har som målsättning att fixa min nostalgiresa söderut nästa vecka.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.