Flygolyckan

Den svåraste flygolyckan i Sverige på 30 år inträffade i dag i Umeå. Ett plan med åtta fallskärmshoppare och en pilot störtade strax efter start. Alla omkom. Det är ju oerhört tragiskt. När polis och räddningstjänst kom till platsen fanns det ingenting att göra. Personerna i planet hade omkommit omedelbart.

På en film som en person har tagit ser man planet falla vinkelrätt ner mot marken i hög hastighet samtidigt som planet snurrar runt sin axel. För personerna i planet måste det ha varit fasansfulla sekunder. Förloppet måste ha gått väldigt fort och vad det nu än är som orsakat olyckan måste det ha hänt plötsligt och utan förvarning.

På olycksplatsen i Umeå finns nu representanter från Statens haverikommission, som kommer att utreda olyckan. Alla offrens anhöriga är ännu inte meddelade, enligt vad som uppgavs vid presskonferensen klockan 20. Vid presskonferensen uppgavs också att offren, enligt passagerarlistan, alla kommer från Norr- och Västerbotten.

Det kommer självklart att spekuleras vilt om vad som kan ha kommit att orsaka den tragiska olyckan. Motorbortfall kan man räkna bort. Piloterna som kör fallskärmshoppare är i regel mycket rutinerade och vid ett motorbortfall även strax efter start ska man göra en så kallad kontrollerad nödlandning. Det får man lära sig tidigt i utbildningen till pilot.

Enligt vad som rapporterats i media så har en vinge fallit av planet och fiskats upp i Umeälven. Men på bilderna från filmen ser det onekligen ut att båda vingarna är intakta. Vad jag skulle gissa på är att något har hänt med stabilisatorn. Att den av någon anledning har gett upp. Kanske lossnat.

Anledningen till det är en händelse som jag själv råkade ut för när jag hade flygcertifikat. Vid en flygning i Sundsvall började det plötsligt dra väldigt kraftigt i kabinen. Jag koncentrerade mig på att få upp planet på lite höjd innan jag konstaterade vad som var felet. Det visade sig att den främre delen av dörren av någon anledning hade öppnats och bara hängde kvar i gångjärnen. Dörren var ordentligt stängd där den skulle vara stängd.

Jag bad om att få landa och när jag beskrev vad som hänt gav tornet mig order om att landa omedelbart. Jag låg då i slutskedet på medvinden och svängde in mot basen. Kruxet var bara att ett SAS-plan var på väg att landa och tornet beordrade SAS-piloten att gå om trots att det förmodligen inte hade mer än max en minut till landning. Jag var nära SAS-planet och jag kunde tydligt se piloten som tittade på mig och min Piper.

Jag landade lyckligt och väl. Senare visade det sig det tydligen var spänningar i planet som hade släppt när planet lättade från marken. Detta bidrog till att främre delen av dörren glipade. Jag fick veta att om dörren hade slitits loss och träffat stabilisatorn så hade planet gått rakt ner i backen. Precis som dagens olycksplan gjorde. Så min högst amatörmässiga gissning är att den ”vinge” som hittades i älven var stabilisatorn.

Jag kan också nämna att vi fick lära oss att inför varje flygning gå runt planet och klara av en rad punkter på checklistan. En sådan punkt var att kolla stabilisatorn och att den fungerade och att ingenting såg märkligt ut där den satt fast.

Som alltid kommer haveriutredningen att ta lång tid. Det är massor av detaljer som ska gås igenom för att utredarna ska få en klar bild av vad som hände oh varför det hände. Jag kan också tänka mig att det tämligen snabbt kommer att gå ut ett meddelande till fallskärmshopparklubbar att denna plantyp ska kollas upp. Det är nämligen ett mycket populärt plan i fallskärmshopparkretsar.

Mina kondoleanser till offrens anhöriga.

Ja, det får bli allt denna dag. En bra dag som dock förmörkades betydligt när beskedet om den tragiska flygolyckan kom.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Flygolyckan

  1. Peter Eliasson skriver:

    Hej Ola!

    Läste ditt inlägg om olyckan i Umeå. Din teori kan vara riktig, men jag upplever att på de videos jag sett (2 st.) så ser det ut som ena vingen är halv! Om det stämmer saknas den lyftkraft som krävs, och förklarar varför planet går i spinn. Är dessutom hopparna ej fastspända i planet, vilket nog är rätt vanligt bland hoppare, så pressas dessa mot ena sidan av centrifugalkraften vilken förstärker dess spinn!
    Hoppas att information kan komma inom snar framtid om vad som verkligen hände!

    Hälsningar Peter E Sundsvall

Kommentarsfältet är stängt.