Lättare och postflyg

Kanske var det väntat. Kanske inte. Hur som helst kom meddelandet i dag att restriktionerna ska börja lätta redan från och med tisdag i nästa vecka. Utomhusaktiviteter kommer att få ta emot 500 personer som det finns sittplatser. Restauranger ska kunna öppet till halv elva på kvällarna. Sedan är det andra saker också, som jag inte ger mig in på. Det får medierna redovisa.

Tanken är sedan, enligt regeringen, att ytterligare lättnader görs steg för steg från och med halvårsskiftet. Någon gång i höst – inget datum anges förstås – kan kanske alla restriktioner hävas och livet återgå till att vara som det var det innan pandemin slog klorna i landet. Och i världen.

Jag har noterat att det är allt fler som jag känner som har fått sin andra vaccindos. Det i sin tur har fått mig att fundera på varför vi som fick en dos av Astras vaccin ska behöva vänta nio veckor på andra dosen. Jag funderar emellertid inte så hårt på det. Det är ju som det är och det finns säkerligen någon vettig anledning till det. Dock kan jag känna mig lite avundsjuk på alla som har fått sin andra dos.

Jag ser också att det nu är drygt 15 procent av befolkningen som har fått sina två sprutor. Det är bra. Varje dag – eller i alla fall varje vardag – blir det någon eller några tiondels procent till som blir fullt vaccinerade.

Ända till dess att läget är normalt så får vi väl vara beredda på att smittspridningen tar fart igen. I synnerhet framåt hösten på samma sätt som förra året. Men att vara beredd på det är en sak. Jag tror – eller vill inte tro – att det blir så. Vaccinerna har säkert en motståndskraft mot vissa mutationer också. Däremot är det väl fullt tänkbart att det blir en ny spruta mot coviden i samband med att man tar en spruta mot vanliga säsongsinfluensan. Eller är det så att covidvaccinet också skyddar mot vanlig influensa?

Det där får klaras ut av vetenskapen och framåt höstkanten.

På flightradar24.com ser jag numera vid den här tiden alltid fyra plan som närmare sig Arlanda. Planen är av samma typ och de kommer från Umeå, Sundsvall, Göteborg och Malmö. Planen ägs och körs av Zimex Aviation som – tror jag – ägs av ett företag i Schweiz. Zimex flyger över hela världen enligt vad som uppges på hemsidan. Enligt vad jag förstår är det mycket småfrakt till avlägsna platser som är företagets specialitet. Här i Sverige transporterar företaget post åt Postnord.

Det är lite kul att se i alla fall. Jag borde kolla lite närmare – någon gång – hur länge de kört åt Postnord. Tidigare har jag i alla fall inte sett på flightradar24.com plan som med sådan regelbundenhet och ungefär vid samma tid har ställt kursen på Arlanda för att lämna sin last med post och paket.

Sitter jag uppe tillräckligt länge som borde planen gå i retur någon gång i natt med post som ska från Stockholm till Göteborg, Malmö, Sundsvall och Umeå och därifrån ut i landet. Även om servicen har blivit sämre, så funkar det ännu på många håll att man kan skicka ett brev en dag och det bärs ut nästa dag. Tyvärr händer det allt mer sällan.

När jag höll på att ta mitt flygcert 1988 i Umeå passade jag vid ett tillfälle på att hälsa på piloten i planet som körde posten till Stockholm. Det var ett ganska ålderstiget plan och piloten hade hur många tusen flygtimmar som helst. Som jag minns det hade han inte precis någon tjusig uniform. Hade man sett honom på stan så var det nog väldigt få, om ens någon, som skulle gissa rätt på hans yrke. Och detta ens om de fick gissa 100 gånger.

Men det var en trevlig prick. Han var från England och det var spännande för oss kompisen och mig som ännu inte hade fått göra våra EK (ensamkommando) att höra honom berätta den ena rövarhistorien efter den andra från olika delar av världen.

Apropå flyg så kan jag rapportera att det nu på kvällen är UPS och DHL som kör över Belarus. Ett plan från Air Bridge Cargo är också på väg in över landet. Tydligen bryr sig inte dessa transportflygföretag om att följa övriga flygvärldens – i alla fall i Europa – rekommendationer att inte flyga över landet. Men tydligen är Belarus president och diktator Aleksandr Lukasjenko inte intresserad av att tvinga ner transportplanen för att kolla vad de har i lasten.

Efter att ha spelat lysande mot Schweiz så gick det sämre för Tre Kronor i kväll när laget ställdes mot Tjeckien. Efter två perioder ledde Sverige med 2–0, men i sista perioden tappade svenska laget helt spelet och förlorade i slutändan med 2–4. Tre matcher återstår i gruppspelet och det krävs tre vinster för att Sverige ska komma till slutspelet. Det kommer nog inte att hända.

Min dag har varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lättare och postflyg

  1. Bo Fuhrman skriver:

    Trevlig helg, kämpe! Bosse

    Skickat från min iPhone

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s