Eneroths dubbla budskap

Knappt hade jag vaknat till i morse förrän jag hörde och såg en snutt på morgon-tv. Första nyhet så där på morgonen var ett besked från regeringen via infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Han konstaterade att svenska folket flyger för mycket och att ”vi” framför allt i framtiden måste dra ner på semesterresor och andra nöjesresor med flyg. Allt för att rädda klimatet.

Beskedet väcker förstås liv i den så kallade flygskammen som somliga människor har fått efter alla larm om alla utsläpp som flyget orsakar. Personligen känner jag inte alls någon flygskam. Nu för tiden flyger jag inte särskilt ofta – dessvärre – eftersom jag tycker mycket om att flyga. Blir det någon resa aktuell så har det gällt att hälsa på tvillingarna i USA. Det är ju ett nöje för mig och hustrun, men det kan väl inte vara sådana nöjesresor som infrastrukturministern vill att vi ska låta bli. Eller..?

Jag tycker att regeringens budskap haltar ordentligt. Det är inte svårt att hitta budskap från samma regering och tidigare regeringar om hur viktig turistnäringen har blivit. Om vi svenskar ska dra ner på vårt nöjesresande för klimatets skull – och att vi därmed blir ett så kallat föregångsland – så måste det ju också gälla andra länders invånare som vill komma hit för att se och uppleva det vi kan erbjuda.

Så – om regeringens politik faller folk på läppen och vi kan gå före i utvecklingen – ja, då kan vi nog börja avveckla turistnäringen så smått också. Inte behöver vi några turister som kommer med flyg som spyr ut avgaser i atmosfären eller som kommer med kryssningsfartyg som ligger och spyr ut sina avgaser från råoljan. Inte heller några behöver vi turister som kommer med bil, husvagnar eller husbilar från Europa. Tänk vad mycket avgaser som dessa fordon släpper ut på sin väg hit – och när de är här. Allt för att klimatförändringen och klimatförsämringen ska bromsas upp.

Jag tror inte att det är en framgångsrik metod att begränsa rörligheten för att eventuellt klara klimatmålen.

Nu på kvällen visades på SVT:s nyheter ånyo inslag med infrastrukturministern. Han vidhöll sitt budskap att vi flyger för mycket utomlands. Men när det visade sig att han som minister tydligen inte hade en aning om att statliga Swedavia på sin bolagsstämma i dag bestämde att Arlanda ska byggas ut för att klara den ökande trafiken. Den utbyggnaden har man arbetat länge med på planeringsstadiet och utbyggnaden är beräknad till 15 miljarder kronor.

Det är inte lite anmärkningsvärt att Tomas Eneroth inte känner till detta som minister. Och i all synnerhet som han sitter ordförande i det så kallade Arlandarådet som regeringen har tillsatt för att kunna hålla sig informerad om vad som händer på Arlanda och på vad som är på gång där.

Så med ena handen vill Eneroth och regeringen få folk att flyga mindre utrikes och med den andra handen bygger man ut trafiknavet Arlanda för att klara den ständigt ökande strömmen av resenärer. Jo, jo – det är nu inte första gången som en regering driver en motsägelsefull politik.

Det är också i sammanhanget en smula märkligt att det inte med ett ord i debatten – så vitt jag hört – talas om den ständigt ökande e-handeln som innebär en snabb ökning av transportflyg från framför allt länder i Asien men också mellan europeiska länder och över Atlanten. Får vi bara köpa några kronor billigare så blundas det gärna för allt som har med klimatförsämring att göra. Just när det gäller e-handelns ökande andel så skapas ju också stora transportkedjor med framför allt långtradare på våra vägar.

Äntligen fick jag möjlighet till ett ordentligt träningspass i dag. Med tillhörande eftersnack med vännerna. Det senare är inte minst viktigt. Sedan unnade jag mig en välbehövlig massage hos duktiga Lena Thall innan det blev dags för de sedvanliga rutinerna på fredagarna. Så min dag har varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.