Fotboll och Greta

Just nu pågår finalen i Champions League. Det är tottenham som spelar mot Liverpool och de spelar finalen i Madrid. Det var tur att jag var med från början eftersom Liverpool fick en straff i första spelminuten. När bollen lagts upp var det dags för superstjärnan från Egypten Salah att sätta bollen i mål. Nu fortsätter matchen och jag kommer att kika färdigt på den innan jag fortsätter att skriva. Matchen har väl i övrigt int bjudit på några höjdpunkter och så brukar det ju vara när det är två lag som ivrigt vill vinna men inte vågar spela ut för att eventuellt blotta sig för motståndaren.

Så där, ja. Nu är matchen slut och det blev lite bättre fart i andra halvlek. Liverpool gjorde ett mål till och blev alltså Champion League-mästare. Kul för deras spelare, ledare och fans. Personligen har jag inte något engelskt favoritlag, så mig kvittar det vilket lag som vann. Kul att kika på bra fotboll i alla fall.

Dagen har varit intensiv och full av göromål av olika slag. Det är roligt när dagarna är sådana och i dag har det ju också varit hyfsat väder så det har gått lättare att jobba lite med kropp och knopp.

Vad som hänt ute i världen har jag inte någon koll på i dag. Dock har jag noterat att vår unga världskändis Greta Thunberg ska ta ett sabbatsår från skolan nästa år. Det året kommer hon till stor del att tillbringa i USA. Att pausa från skolan och vänta med gymnasiet kan nog vara klokt gjort av henne. Hon är ju van att bo utomlands, så det går säkert bra.

Det som fascinerade mig mest när jag läste om hennes kommande år var att hon ännu inte vet hur hon ska komma över Atlanten. Hon vägrar ju att flyga. Nu ska jag inte på något sätt försöka vara lustig, men alternativen som återstår är sannerligen inte många. Jag vet inte om det går passagerarfartyg över Atlanten som under den stora emigranteran. Jag har hört talas om att det finns vissa möjligheter att hänga med på ett lastfartyg. Tydligen kan de ta några enstaka passagerare också.

Men dessa fartyg släpper ju ut så väldiga mängder växthusgaser. Så att åka båt över Atlanten kan ju faktiskt inte vara ett miljömässigt alternativ för Greta Thunberg. Hon kan ju också försöka hänga med en segelbåt. Sådana drar ju över det stora havet då och då. Ytterligare ett alternativ är ju att åka åt andra hållet – med transsibiriska järnvägen så långt det går och sedan så småningom över till Alaska.

Vi får väl se vilken väg och på vilket sätt hon tar sig över till det stora landet i väster. Det blir ju faktiskt en fråga för henne att lösa. Och det är bara att önska henne lycka till. Men skulle det bli så att hon av den norska Nobelkommittén kommer att tilldelas Nobels fredspris, så får nog kommittén höra av sig i tid till henne eftersom hon vägrar att flyga.

Nu är det sent och jag kan konstatera att min dag har varit bra, trots att åtminstone en negativ sak hände. Men den tänker jag inte skriva om här. Och inte någon annanstans heller.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.