Handboll och klimat

Det blev inte några medaljer för det svenska handbollslandslagets i världsmästerskapet som avgjordes i Stockholm. Sverige torskade ju mot Frankrike och fick i dag spela en match om tredje pris mot Spanien. I första halvlek såg allt bra ut, men Spanien kom tillbaka och gjorde det mycket bättre än svenskarna. Så det blev Spanien som knep bronsmedaljerna.

Ok, det var naturligtvis en besvikelse för alla som hoppats på att Sverige skulle ta guld, silver eller brons. Själv nöjer jag mig med att det är inte så illa att vara bland de fyra bästa lagen i världen. Det kommer nya mästerskap.

Danmark vann finalen mot Frankrike med 34-29 och blev därmed världsmästare för tredje gången i rad! Imponerande.

Nu till något annat – klimatförändringen. Eller ska man säga klimatförsämringen. Runt om på jorden sker det hela tiden smärre katastrofer och större katastrofer. Nu senast är det väldiga översvämningar i Sydsudan som förstört livet för en stor del av befolkningen. Framför allt i landets nordöstra delar.

På Nya Zeeland har staden Auckland satts under vatten när det kom ett väldigt regn. På i princip fyra timmar kom det lika mycket regn som det normalt kommer under hela deras sommar. Skadorna är jättestora förstås.

Och så fortsätter det. Är det inte översvämningar så är det torka eller hårda stormar. Antalet kraftigare tornados är fler än tidigare. Det är bara en tidsfråga innan vi kommer att få erfara en ström av klimatflyktingar; personer som måste fly från sina områden därför att de har blivit obeboeliga.

Själv har jag en liten fundering. Verkligen en väldigt liten sådan i förhållande till vad som sker runt om på vår glob. Det finns ju djur som brukar byta päls när det blir vinter och snö. Harar till exempel. Då och då händer det att vi från våra fönster och vår balkong ser en hare som är kritvit. Så ska det vara.

Men hur är det i de mer sydliga delarna av landet? Där det sällan är snö nuförtiden. Klär hararna på sig vinterdressen också där eller har de anpassat sig till de varmare och snöfattiga vintrarna? Måhända behåller de sin färg hela året?

Kanske kan någon ge något svar på den lilla funderingen. Själv släpper jag frågan och konstaterar att min dag har varit bra. Ser fram mot morgondagen då det står en hel del på min lilla agenda. Ja, i alla fall ett par saker.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Handboll och klimat

  1. Gerd Gabrielsson skriver:

    Apropå harar. Om jag inte minns fel så finns det tvåskiftet – skogshare och fälthare. Skogsharen byter färg p vintern men det gör inte fältharen.

Kommentarer är stängda.