Folkräkning och teknik

När det så kallade Tidöavtalet formulerades så fick Sverigedemokraterna mycket att säga till om. Ja, partiets politik präglar Tidöavtalet på ett mycket påtagligt sätt. En punkt i avtalet är att det ska genomföras en så kallad folkräkning. Sverigedemokraternas syfte är naturligtvis att en sådan ska hitta personer som inte är mantalsskrivna någonstans och att dessa ska förpassas ut ur landet.

I dag presenterade finansminister Elisabeth Svantesson och Sverigedemokraternas ordförande Jimmie Åkesson vad som ska ske. Skatteverket har redan tidigare fått till uppgift att utföra kontroller i så kallade riskområden. Nu ska Skatteverket också genomföra en lägesbild av vilka som är mantalsskrivna i landet och vilka som bör vara det. I höst ska Skatteverket återkomma till regeringen om myndigheten behöver för så kallade verktyg för att på ett effektivt sätt kartlägga befolkningen.

Vad som händer med de personer som påträffas och som inte har rätt att vara i landet är än så länge en öppen fråga. Troligt är väl att både Migrationsverket och Polisen kontaktas för att dessa myndigheter sedan ska försöka förpassa dessa personer ut ur landet. Vad som händer med de som inte kan skickas tillbaka – det finns ju länder som inte tar emot egna medborgare som tidigare flytt sitt land – återstår att se. Blir det måhända permanent förvar som då kommer att gälla?

Under ett par månaders tid har jag haft problem med uppkopplingen av telefonen i bilen. På olika sätt har jag försökt få ordning på problemet. Nu när jag har haft bilen på service gick vi ordentligt till väga med omstarter och allt möjligt annat. OK – telefonen sägs vara ansluten. I dag ringde det när jag var ute och körde och jag kunde svara. Bra så.

Men det som inte är bra är att min kontaktlista inte förs över från telefonen till bilen. Det ska ju ske automatiskt när telefonen ansluts via det där som heter bluetooth. Inte heller kan jag bläddra fram vilka samtal jag har haft tidigare.

I dag fick jag veta att jag sannerligen inte är ensam med detta problem. Flera personer har liksom jag förlorat de här funktionerna och då spelar det tydligen inte någon roll vilket bilmärke det är fråga om. För mig och för de andra som drabbats skedde den här förändringen och försämringen bara så där. Plötsligt.

Hur försöker man lösa ett sådant problem? Bilverkstäderna kan inte göra något eftersom felet uppenbarligen ligger i telefonerna. Eller har att göra med telefonerna också det utan att vara knutet till någon speciell tillverkare. Jag har en Sony. Andra som drabbats har andra märken. Nåväl, inget vinns på att kontakta telefontillverkarna.

Det är ju Google som äger android och det är väl någonstans i det jätteföretaget som någon har gjort något som inverkat på detta sätt i det så kallade operativsystemet. Jag orkar inte fortsätta luska och försöka hitta en lösning. Jag får hoppas på att det plötsligt börjar fungera. Lika plötsligt och oförklarligt som det bara försvann.

Min får nog anses ha varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.