Ogillar högergiren

Är EU-valet i morgon viktigare än ett riksdagsval? Det finns de som hävdar det. EU stiftar lagar som medlemsländerna sedan har att rätta sig efter. Och så är det, att vi i stort och smått får dela konsekvenserna av vad som beslutas i EU. En av de små sakerna, som jag retat mig på, är att plastkorkar på flaskor och mjölkpaket och andra förpackningar nu är fastsatta på något sätt. Och alltid är i vägen.

Det är förstås en skitsak i det stora hela. Det som möjligtvis kan oroa mig är det som sker i stort och som inte alltid är märkbart för envar. Jag tänker närmast på den dominerande högervågen och den allt mer förhärskande nationalismen. Det senare är sannerligen inte något som för något gott med sig. Tvärtom.

Själv är bästa dräng, finns det ett talesätt som heter. Jag tror att vi alla har varit med om det. Att vi i vardagen eller på jobbet vill att något ska göras – att någon annan (hushållsmedlem eller arbetskamrat) ska göra det. Men att det dröjer eller inte blir gjort till dess att det ”rinner över” och du gör det själv. Bara för att få det gjort.

Det är förstås svårt att översätta detta kanske lite frustrerande sätt att hantera en situation till en växande nationalism i Sverige och i Europa. Men måhända är liknelsen inte så tokig ändå. Det finns ju många som hävdar att EU sedan tidernas begynnelse lägger sig i saker som EU inte har med att göra. Att de enskilda länderna själva kan klara av en massa frågor som EU nu dikterar villkoren för.

Nationalisterna vill frigöra sina respektive länder från det som de anser vara ett förtryck från EU. De tycker att de är bättre på att hantera alla situationer än vad EU gemensamt är.

Så är det förstås inte. Inte enligt mitt förmenande. Ett fullskaligt krig pågår i Ukraina alltsedan Ryssland gick till anfall mot det landet för snart två och ett halvt år sedan. Stort engagemang från olika håll finns det också i Israels krig mot Hamas i Gaza. Somliga anser att Israels krig är berättigat, men långt många fler – däribland jag – anser att Israel och de ansvariga i regeringen bör ställas inför rätta för allt brott som landet begår mot de skyddslösa palestinierna.

Sanningen betyder snart ingenting; en utveckling som nog kan sägas började med Donald Trump som USA:s president. Hans lögner dokumenterades mer än 30 000 gånger under de fyra åren vid makten. Nu ljugs det och sanningen förnekas oblygt från många olika håll. Det är förskräckligt, tycker jag.

Och jag är nog inte ensam som tycker mig märka hur regeringspartierna, de tidigare borgerliga partierna, nu så totalt har anammat Sverigedemokraternas nationalism att jag snart kan kalla dem lika högerextrema som SD. De låter sig ju helt styras och dompteras av partiet längst till höger. Och i EU kommer det förstås att arbeta allt närmare andra likasinnade.

Det kan aldrig komma något gott ur det.

Så när valresultatet räknas samman i morgon och jag sitter och tittar på någon tv-kanals valvaka hoppas jag att de som siat stora framgångar för högerpartierna och nationalisterna får fel.

Där jag tjänstgjorde som röstmottagare i dag hade vi nästan 100 väljare. Det var kul och antalet var det mesta vi haft i ”vår” lokal under de sex dagar som den varit öppen.

Min dag i övrigt har varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar