Nygammal opinion

Statistiska centralbyrån, SCB, gör varje år i maj och november en större opinionsundersökning. Majundersökningens resultat presenterades i dag. Frågan som ställs är vilket parti som den tillfrågade skulle rösta på om det vore val i dag. 9 200 personer ingår i undersökningen men det så kallade bortfallet – folk som av en eller annan anledning inte vill svara – är stort. Det är alltså mindre än hälften av de tillfrågade som faktiskt svarat på frågan.

Det stora bortfallet minskar förstås trovärdigheten för resultatet, som dock är som det är. Nämligen att Socialdemokraterna är det största partiet i opinionen och att både Kristdemokraterna och Liberalerna skulle ha åkt ut ur riksdagen om valresultatet blivit som undersökningen visar.

Att KD och L ligger pyrt till har länge varit ett faktum, även om det gick bättre än opinionsläget visar i det nyligen avklarade EU-valet. För Centern känns det lite tryggare trots att nedgången från förra mätningen är stor.

När det gäller kampen om att vara näst största parti så tog Moderaterna hem den titeln med en marginal på 0,3 procentenhet framför Sverigedemokraterna. Det är ju alltid något som statsminister Kristersson kan yvas över till nästa mätning.

Nu när EU-valet är över kommer opinionsmätningarna att få mindre betydelse förutom hos de små partierna. De måste i varje situation fram till valet om två år kämpa för att bli sedda och hörda. KD och L är ju i praktiken helt bundna till Sverigedemokraterna, så deras framtid kan inte ses som särskilt ljus.

Jag tycker det är uppenbart att opinionen skiljer sig markant åt när det gäller hur man ser på nationell politik och EU-politik.

Under de närmaste dagarna blir det nog inte något skrivet på den här platsen. I morgon sticker jag nämligen söderut för att träffa gamla skol- och klasskamrater. Det ska bli kul och det har jag länge sett fram emot. Tyvärr tycks det som om alla inte kan komma, men uppställningen blir nog bättre nästa år när det är 60 år sedan alla tog studenten utom jag.

Hur som helst är jag osäker på om jag ska släpa med mig datorn på denna relativt sett korta resa. Förra året glömde jag ju datorn på hotellet, vilket renderade i en 40-milatur för att hämta upp den.

Min dag har varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar