Shopping utan köp

Det blev inte någon shopping under den här första rundan. Dottern och jag traskade iväg längs en gata som vi aldrig tidigare gått och hamnade så småningom i ett område där det fanns nya affärer som vi aldrig varit inne i. Men det är samma slags varor som säljs. Jag tänkte i vanlig ordning inte köpa något alls, men dottern var på hugget. Döm om min förvåning när hon inte hittade något. Inte ens ett armband.

Eftersom jag blivit en smula begiven på Bailey´s (glassen med den smaken är otroligt god), så har jag börjat spana in priserna. Det är egentligen fantastiskt. I tre affärer vi var inne i skilde sig priserna åt med mer än 70 kronor. Jag kommer nog inte att köpa en pava i alla fall eftersom jag ju inte dricker likör och inte vet när jag ska göra det. Men gott är det.

Apropå likörer så har vi upptäckt att en del restauranger – vi har stött på tre – som efter maten och i samband med att vi betalar kommer fram med två centiliter starkvaror. Första gången var det just Bailey´s, andra gången någon form av äppellikör och tredje gången en grön örthistoria (som var väldigt god den också). Kanske ska man ändå köpa en flaska av det förstnämnda och ta till sig en ny vana som pensionär, när dagen för ålderspensionen randas, att efter varje middagsmål ta sig en tvåcentiliters”jäkel” med iskall likör?

Hemvägen gick längs stranden, fast i så mycket skugga som möjligt. Vyn är ändå behaglig och när jag sitter och skriver det här så är det inte lång stund kvar innan vi går dit igen för att njuta av värmen. Faktiskt ska jag också bada. Det blir som sista chansen känns det som (i morgon före tolv ska vi vara utcheckade).

Det ligger behagliga villor i strandens absoluta närhet. I en sådan här skulle jag inte ha något emot att bo. Men priserna är nog höga. På vår vandring såg vi nybyggda lägenheter (gissningsvis två rum och kök) som är till försäljning för 330 000 euro. Och de lägenheterna ligger längs en väl trafikerad gata. I och för sig är stranden aldrig långt borta, men i mina öron låter det dyrt. Nu spelar inte det någon roll eftersom det aldrig kommer att bli aktuellt att köpa, eller ens hyra, något dylikt. Däremot är det väl inte helt uteslutet att det kan bli något nytt besök här nere, men då med annat fokus än att bara låta dagarna gå.

Nej, nu stundar ombyte och vandring till stranden. Dottern har dyrt och heligt lovat att det blir shopping, och faktiska köp, framemot kvällen. Jag tvivlar inte på det.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.