Laddar för valet

På måndag ska jag gå den obligatoriska utbildningen som ges till de som ska arbeta med förtidsröstningen i det så kallade EU-valet. 9 juni är ju själva valdagen här i Sverige och det vi som medborgare ska göra är att utse 21 ledamöter. Dessa får sedan sin arbetsplats i Bryssel och Strasbourg de närmaste fem åren.

Jag har ju jobbat som röstmottagare många gånger nu. Men nu blir det nog sista gången som jag gör det. Jag märkte under arbetet för två år sedan när det var val till riksdag, region och kommun, att jag blev fort trött när jag skulle skriva på kuverten som valkuverten med valsedlarna stoppas ned i. Och första gången som jag skulle hjälpa en röstande att ta upp en grej som hen tappat på golvet, så behövde jag ju nästan själv ha hjälp för att komma i upprätt ställning igen.

Nu ser jag på arbetsschemat som vi fått att öppettiderna för förtidsröstningen inte blir så generösa. Tre timmar på måndagar och tisdagar samt tre timmar på lördagar under två veckor före valet är allt. Detta gäller i alla fall för den lilla grupp som ska arbeta på Morö Backe. Det är kanske tillräckligt med tanke på att det brukar vara färre som röstar i EU-valet än i valet till riksdagen.

Än så länge märks det väldigt lite av det som väl ska vara eller bli en valrörelse. En stor majoritet av den svenska befolkningen tycker ju att vårt medlemskap i EU är bra. Och att vi ska vara kvar. Men det är snudd på en majoritet som också tycks tycka att det inte spelar så stor roll vilka politiker som vi skickar dit.

Vi norrlänningar har ju inte mycket att hoppas på. Inga av partiernas kandidater som har en rimlig chans att bli en av de 21 är ju från Norrland. Och med Norrland menar jag halva Sverige. Personligen har jag ännu inte bestämt mig för vilket parti som ska få min röst. När jag bestämt det kommer jag att granska listan för att utnyttja min rätt till att rösta på en person. Vad det nu kan ha eller få för betydelse.

22 maj börjar i alla fall förtidsröstningen. Om jag nu är rätt informerad.

I dag tog kära hustrun och jag en promenad. Vi hade tänkt gå längs älven och västerut från Lejonströmsbron. Men tji fick vi. Det var ju mycket snö kvar på gångvägen. Så vi pallrade oss iväg österut på den södra sidan i stället. Där var det fint att gå. Några björkar har fått hängen och det är duktigt strömt i älven, även om inte den så kallade vårfloden ännu har satt igång på riktigt.

Min dag har varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar