Nedflytt och debatt

Häromdagen fick jag vara med om en sak som var helt ny för mig. Jag har ju hållit på den här bloggen sedan oktober 2010. Jag försöker meddela eventuella läsare om att jag skrivit ett nytt inlägg genom att lägga ut en grej på Facebook om det.

Plötsligt dyker det upp ett meddelande – gissningsvis från Facebook – att mitt inlägg har flyttats ner i flödet för att inte kunna hittas så enkelt. Skälet till detta skulle vara att jag brutit mot communityreglerna om Våldsamt och stötande innehåll.

Inlägget i fråga handlade om att chefsåklagaren vid Internationella brottmålsdomstolen i Haag vill utfärda arresteringsorder mot såväl Hamas ledare som Israels ledare. Rubriken var ”Må de åka fast”.

Jag gavs en möjlighet att protestera mot nerflyttningen, vilket jag förstås gjorde genom att hävda att jag alls inte brutit mot några communityregler. Och snart därefter kom ett besked om att inlägget flyttats upp till sin plats igen.

Det inträffade har gissningsvis att göra med att någon AI reagerat på att Israel och Hamas nämndes. Det är sannerligen ett känsligt ämne för båda parter under nuvarande krig i Gaza. Det märktes också i dag när Norge, Irland och Spanien förklarade att de nästa vecka kommer att erkänna staten Palestina.

Det beskedet fick de israeliska ledarna att ”gå i taket”. Utrikesministern konstaterade att ambassadörerna i dessa länder ska kallas hem och att Israel ska göra allt vad de kan för att Norge, Irland och Spanien inte ska fullfölja sina erkännanden av staten Palestina. En stat som ännu inte finns, men som ändå har fått erkännande av 143 länder som är representerade i FN.

Nåja, allt är som vanligt. Men det var och blev en liten erfarenhet.

Partiledardebatten i riksdagen har jag inte följt alls. Det blev tydligen mycket snack om TV4:s granskning av Sverigedemokraternas trollfabrik, som partiledaren Jimmie Åkesson har förklarat ska fortsätta. Vilket regeringspartierna dessvärre accepterat. Därmed har dörren öppnats för desinformation, personattacker och annat som Sverige har sagt inte ska förekomma. I alla fall inte från andra länders trollfabriker.

Sverige har ju till och med en myndighet – Myndigheten för psykologiskt försvar – som ska upptäcka påverkansförsök från anonyma källor och stärka myndigheter, kommuner, regioner och företag mot sådana attacker. Men varför ska en sådan myndighet finnas när regeringspartierna kollektivt givit Sverigedemokraterna – och andra ”humorister” – fritt fram för just sådant arbete? Då är det ju ingenting märkligt eller farligt med sådant sätt att arbeta. Eller..?

Dagen har varit tämligen intensiv. Provmöblering och koll så allt finns med i röstningslokalen på Morö Backe inför förtidsröstningen som för vår del börjar på måndag. Vi ska ha öppet tre timmar mellan 11 och 14 måndagar, tisdagar och lördagar fram till valdagen 9 juni.

Sedan blev det en snabb tur och returresa till Luleå i det vackra vädret. Och under den lilla turen visade det sig att bilen – cirka en kilometer söder om Byske – passerade 10 000 mil. Det var kul att skåda och gav lite knorr i tillvaron. Som jag sagt en gång – det är i det lilla som det stora händer.

Dagen har varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar