Vinst och dammning

Jag tycker att det är lite på tok när hockey-VM spelas i slutet av maj. Även för oss här uppe i norra Sverige har det ju börjat bli sommar och det har blivit säsong för helt andra idrotter än sådana som utspelas på is. Nåväl, en del matcher kan ändå vara spännande. Och när Sverige spelar så kan man i alla fall hålla en smula koll.

Som i kväll när Sverige och Finland möttes i kvartsfinal. Alltid är något speciellt när lag från dessa länder möts. Vi har ju först och främst den så kallade Finnkampen i friidrott. Den har verkligen historiska anor och fyller 100 år nästa år. Men så har vi hockeykamperna.

Finland vill ju väldigt gärna tvåla till Sverige som väl genom historien alltid har varit ”lite stora” på sig gentemot våra grannar i Norden. Finland har också varit duktiga på det; spelarna är ju duktigt laddade inför dessa kamper. Så var det tydligen 2019 när Finland var nederlagstippat i kvartsfinalen mot Sverige. Men den matchen vann Finland och fortsatte sedan hela vägen och blev världsmästare.

I kväll var det väldigt jämnt. Först i tredje perioden tog Sverige ledningen och när det var 57 sekunder kvar kvitterade Finland (snacka om att inte ge upp…). Så då blev det spel tre mot tre i tio minuter och under övertidsspelet fick Finland en spelare utvisad. Med en man mer på plan kunde Sverige till slut vinna och går nu vidare till semifinal mot Tjeckien.

Eftersom det är lite sent nu, skriver jag bara några rader till.

I går passerade vår bil 10 000 mil. Som en lite belöning för de många milen fick jag för mig att jag skulle handtvätta bilen. Jag har ju köpt nya timmar i bostadsrättsföreningens biltvätt. Så jag for dit och gjorde – tyckte jag ett gott jobb. Först blöta ner bilden, sedan gnugga den med svamp och schampo, spola av den och slutligen torka av den med sämskskinn.

Den sista åtgärden är tydligen viktigare än man kan tro. För det visade sig att just det jobbet inte var så bra gjort. Det visade sig efter att kommunen varit och sopat gatan där jag parkerat bilen. När jag kom ut hade dammet som virvlat upp lagt sig på den tydligen inte helt torra delarna.

Grannar och andra som möjligtvis är vana vid att jag inte ägnar bilen någon uppmärksamhet, må ha tyckt mig vara tokig när jag stod där och putsade bilen med en dammtrasa! Jag fick i alla fall bort dammet.

Min dag har varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.