Utpräglad show

Jag har suttit och tittat på den andra semifinalen i Eurovisionsschlagertävlingen (heter det fortfarande så?). Jag vet inte hur det gick i den första semifinalen och förmodligen bryr jag mig inte om hur det går i den jag kikat på heller. Det får gå som det går.

Vad jag kan konstatera är att de som tävlar garanterat gör sitt allra bästa. Det är också lätt att få ett intryck av att det mer handlar om kläder, dans, show än om musiken och sångerna. Jag tycker mig känna igen upplägget hos många som är lätta kopior av Loreens bidrag förra året.

Att ligga på golvet har tydligen blivit populärt liksom långa naglar hos sångerskorna. Jo, det gick ju hem förra året så det kanske går hem också i år. Nog har jag i kväll också haft en och annan fundering på vem eller vilka som hittar på scenkläderna och rörelserna på scenen. Ibland tycker jag det är bra, ibland dåligt.

Men jag ska inte döma. Det är ju underhållning det handlar om.

Alla ser det inte så. Utanför lokalerna och i Malmö både har det varit och är stora demonstrationer. De riktar sig mot att Israel får vara med och tävla och är samtidigt demonstrationer för palestinierna i framför allt Gaza. En demonstration ägde också rum som ett stöd för Israels deltagande i melodifestivalen.

Det har ju länge varit en diskussion om Israel skulle få vara med i tävlingen eller inte. I stort sett samtidigt som Ryssland inledde sin invasion i Ukraina åkte Ryssland ur tävlingen. Många, även jag, tycker nog att Israels krig i Gaza väl motiverat att Israel kunde ha uteslutits i år. Så är det nu inte och i skrivande stund är röstningen precis påbörjad och jag vet inte om Israel kvalificerar sig till finalen på lördag.

Vad annat i dag? Jo, jag har tvättat bilen. Själv. För hand. Sedan började det regna.

Min dag har varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar