Större och effektivare?

Vad kul att det svenska damlandslaget lyckades klara oavgjort mot Nederländerna i den sista OS-kvalmatchen! Därmed är laget klart för att åka till Brasilien och OS-turneringen i sommar. Men det vill nog till att laget med Pia Sundhage som coach ser till att bli vassare framåt och mer stabilt i försvaret samt starkare på mittfältet om laget ska gå långt i den turneringen. Vackert dock att kvalificera sig. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera. En sådan framgång behöver svensk damfotboll verkligen.

I dag presenterade den så kallade indelningsutredningen sitt förslag. Regeringen vill ju att länen ska försvinna och landet i stället uppdelas i sex regioner. Om förslaget blir verklighet, så kommer den geografiskt största regionen förstås att finnas här i norr. Norrbottens, Västerbottens, Västernorrlands och Jämtlands län föreslås bli en region. Den kommer att uppta i stort sett halva landets yta och jag är inte så lite tveksam till det.

Vid direktval till ett sådant regionparlament kommer politikerna väldigt långt bort från sina väljare och det råder väl inte någon tvekan att de redan starka orterna – Luleå, Umeå, Sundsvall och Östersund – ytterligare kommer att stärka sina positioner. Visst kommer Kiruna, Haparanda eller Kalix, Piteå, Skellefteå, Ö-vik och Härnösand att få vissa delar av alla verksamheter som ska spridas över regionen. Men hur det ska bli effektivare och bättre än det är i dagsläget kan man onekligen ställa sig lite tveksam till.

Tanken är ju att regionerna ska bli starkare och bättre hävda sig mot andra regioner. Men jag är rädd för att Norrland, som trots sin geografiska storlek inte ens samlar en miljon invånare, i kampen mot andra regioner ändå kommer att stå sig tämligen slätt.

Utredarna sägs ha åkt runt i landet för att fånga upp tankar och önskemål från landsting och kommuner. Allt för att få en grund för sitt förslag. Men jag är tämligen övertygad om att många reaktioner blir att de inte vill tillhöra den föreslagna regionen, utan har mer samhörighet med en annan. Halland vill inte vara med någon region utan vara sin egen region, till exempel. Var det inte likadant med Jämtland, vill jag minnas.

Nåja, vi får se vad det blir i slutändan. Här i Norrland tror jag det går tämligen smidigt och förmodligen blir det direktval till det nya regionfullmäktige i valet 2018, så att det kan börja arbeta vid årsskiftets 2019. Därefter lär det bli en ganska lång period där organisationen ska ”sätta sig” och där politiker och tjänstemän kommer att åka kors och tvärs för att ses och klara ut saker och ting. Och att fara iväg till Stockholm eller andra regionhuvudstäder för att försöka hävda sig i kampen om vad det nu kan gälla.

Det är inte någon tvekan om att dagens administrativa gränser behöver ses över och justeras. Men det som jag tror är viktigt är att en regionalisering av sjukvården, som det väl främst handlar om, också följs upp så att andra statliga organisationer får samma indelningar – Socialstyrelsen, polisen och så vidare.

Och som vanligt slutar jag med att konstatera att dagen har varit god mot mig och de som står mig nära. Ett par bra telefonsamtal satt fint och i morgon blir det en del aktiviteter runt och med Sunnanå som jag ska delta i. Det blir kul

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.